Ciasto mocno kawowe

Bożonarodzeniowe ciasto ze świeżą żurawiną

 


O tej porze roku bez problemów dostaniemy świeżą żurawinę. Zawsze zastanawiałam się co można z niej zrobić prócz kisielu lub konfitury i nic nie przychodziło mi do głowy. Ostatnio oglądałam zdjęcia pokazujące świąteczne dekoracje stołu, przygotowane przez Marthę Stewart, słynną amerykańską ikonę American lifestyle, autorkę programów kulinarnych i poradnikowych. Na jednym z nich, na centralnym miejscu był keks z żurawiną z białą polewą. Wyglądał obłędnie, więc postanowiłam go upiec korzystając z przepisu na keks świąteczny, który robię zwykle na święta. Bakalie zastąpiłam żurawiną, dodałam trochę mniej cukru, ponieważ przygotowałam bardzo słodką polewę serową, polaną białą czekoladą. Wyszło bardzo smacznie i ładnie. Jeśli tylko znajdziesz świeżą żurawinę, wypróbuj mój przepis.

Bożonarodzeniowe ciasto ze świeżą żurawiną

Ciasto

2 szklanki mąki

1/2 łyżeczki sody oczyszczonej

1 łyżeczka proszku do pieczenia

szczypta soli

200 gramów miękkiego masła

3/4 szklanki cukru

1 łyżka kandyzowanej skórki pomarańczowej

3 jajka

2/3 szklanki jogurtu naturalnego lub skyru naturalnego

220 gramów świeżej żurawiny 


Polewa

56 gramów masła

112 gramów serka kremowego

1 szklanka cukru pudru

2-3 łyżki suszonej żurawny

1 tabliczka białej czekolady

Mąkę przesiać z sodą i proszkiem do pieczenia do dużej miski. Do drugiej miski włożyć masło, dodać cukier i utrzeć na puszystą masę. Następnie dodawać po 1 jajku i nadal miksować, na sam koniec dodać skórkę pomarańczową. Dodać połowę mąki, sól, połowę jogurtu i dalej miksować, dodać pozostałą mąkę i jogurt. Zmiksować całość, dodać żurawinę i wymieszać ją delikatnie z ciastem za pomocą łyżki. Przełożyć do długiej foremki keksowej (dł. 30 cm, szer. 12 cm), piec z włączoną grzałką góra-dół w temperaturze 180 stopni Celsjusza przez około godzinę lub do suchego patyczka. Upieczone ciasto ostudzić, wyjąć z foremki i zostawić aż do zupełnego ostygnięcia. Przygotować polewę: masło, serek  cukier utrzeć na jednolitą masę. Rozsmarować polewę na cieście, ozdobić suszoną żurawną, włożyć ciasto do lodówki, by polewa stężała. W mikrofalówce lub miseczce ustawionej na rondelku z gotującą się wodą (bain marie) rozpuścić białą czekoladę, łyżką robić na wierchu ciasta wzory z białej czekolady, pozostawić do ostygnięcia.


 

Komentarze