Ciasto mocno kawowe

Focaccia ze szparagami


Uwielbiam, uwielbiam! Za każdym razem, gdy piekę focaccacię narzekam, że robi się ją z białej mąki, że jest kaloryczna, niezdrowa, ale i tak ją pochłaniam z apetytem i wyjątkową przyjemnością. Bo jak nie kochać tego klasycznego włoskiego wypieku?

Z każdym kęsem przenoszę się do pięknych Włoch. Pocztówkowych, zjawiskowych, smacznych, pełnych słońca, choć deszczowe też mają swój urok. Teraz podróżujemy palcem po mapie, bo innych możliwości na razie nie ma.

Przeglądam książkę kucharską "Le 365 migliori ricette della cucina italiana. Stagioni, sapori, ingredienti, emozioni". Książka wydana jest w wersji dwujęzycznej - po włosku i po angielsku. Kupiłam ją w tym roku na Zatybrzu w Rzymie, tuż przed wybuchem pandemii. To dość gruba księga, która u ulicznego sprzedawcy książek, magnesów na lodówkę i innych pamiątek kosztowała jedyne 5 Euro. Dopiero po zakupie zaczęłam się zastanawiać, czy zmieści mi się do podręcznego bagażu. To mój stały numer. W Hiszpanii kupiłam paellerę, wielką patelnię do paelli, piłkę do nogi w kolorach Barcelony i mnóstwo innych rzeczy, które upychałam kolanem do walizki i modliłam się, żeby nikt mi jej nie zważył na lotnisku. I tym razem się udało. W tej książce są przepisy na foccacię, w tym na odmianę genueńską, nadziewaną delikatnym serem crescenza. Uwielbiam ten ser i jeśli go zdobędę, to zrobię ten rodzaj foccaci.
Teraz jednak upiekłam pyszną i chrupką focaccię  ze szparagami, bo sezon na nie właśnie trwa. Użyłam do niej mąki do pizzy Basia i przyznam, że ta mąka jest lepsza od mąki Primo Gusto. Wypiek wyszedł idealny!

Focaccia ze szparagami

350 gramów maki do pizzy
220 ml ciepłej wody
1 łyżeczka suchych drożdży
1/2 łyżeczki cukru
1 łyżeczka soli
2 łyżki oliwy
8-9 zielonych szparagów
suszony rozmaryn
gruba sól morska do posypania
oliwa z oliwek do posmarowania wierzchu

Do miski wsypujemy mąkę, drożdże, cukier i sól, dodajemy oliwę i wodę. Zagniatamy ciasto, wyrabiamy chwilę. Ciasto zostawiamy na pół godziny przykryte ściereczką. Po tym czasie smarujemy oliwą blaszkę, przekładamy na nią ciasto. Smarujemy je oliwą i znów odstawiamy do wyrośnięcia na godzinę. Wyrośnięte ciasto rozciągamy na wymiar blaszki, skrapiamy je oliwą. Przygotowujemy szparagi: odcinamy zdrewniałe końce, smarujemy szparagi oliwą, układamy je na wierzchu focacci, posypujemy całość grubą solą i rozmarynem. Odstawiamy do wyrośnięcia w ciepłe miejsce na kolejną godzinę. Po tym czasie pieczemy foccacię w piekarniku nagrzanym do 250 stopni przez 15 minut.

Na moim blogu znajdziesz też przepisy na inne rodzaje focacci
Focaccia z oliwkami, solą i tymiankiem
Foccacia z czarnymi winogronami i rozmarynem

Komentarze

  1. Póki co robiłam taką z solą i czarnymi oliwkami. Taka też wygląda na bardzo smaczną i warta upieczenia:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O super! A widziałaś może te piękne foccacie - łąki, czyli kompozycje z warzyw i ziół, które wyglądają jak obrazy? Zachwycające.

      Usuń
  2. A jaka to jest maka do pizzy???? Naprawdę nie wiem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej, mąka na pizzę to typ 00. Charakteryzuje się bardzo wysokim stopniem zmielenia, dzięki temu jest bardzo lekka i jest całkowicie oczyszczona z otrębów.
      Upieczone z niej pizza, focaccia czy placki będą bardzo kruche i chrupkie. Nie nasiąkną też sosami. Mąka 00 zawiera dużo glutenu, a więc jest zrobione z niej ciasto jest bardzo elastyczne. W związku z tym niestety nie nadaje się dla osób z alergią na ten składnik.

      Usuń

Prześlij komentarz