Ciasto mocno kawowe

Domowy marcepan


- Jak to domowy marcepan? - zdziwił się mój mąż, gdy dałam mu kawałeczek do spróbowania. - To nie produkuje go fabryka? - dopytywał dalej. Owszem marcepan produkują zakłady, w których robi się słodycze, ale łatwo można go przygotować w domu. Nie wymaga to żadnych szczególnych zdolności kulinarnych. Jedyne co jest niezbędne to mocny blender lub Thermomix.

Marcepan to dla mnie kwintesencja świątecznego klimatu. Gdy byłam mała ciężko było go zdobyć, a jeszcze ciężej przygotować, bo z bliżej nieznanych mi względów za komuny udawało się upolować w sklepach jedynie gorzkie migdały, które nie nadawały się na marcepan. Myślę, że to był casus kubańskich pomarańczy - trzeba było kupować to, co dawali w socjalistycznych, bratnich krajach.
Czasem marcepan trafiał do nas przed świętami z paczki od dalekiego krewnego z Wiednia, który przesyłał ten rarytas swoim najbliższym, a oni dzielili się nim z dalszą rodziną. Po latach, gdy pojechałam w okresie świątecznym do Wiednia, tak obkupiłam się w marcepan i słodycze z jego zawartością, że przez lata go nie jadłam. Na szczęście tamte czasy mamy już za sobą i możemy mielić bez przeszkód migdały na marcepan.
Mój marcepan będzie dodatkiem do świątecznego ciasta, a przepisem na nie niebawem podzielę się na blogu.

Domowy marcepan
(przepis na Thermomix)

200 gramów migdałów
200 gramów cukru pudru
2 łyżki wody
kilka kropel aromatu migdałowego

Migdały zalewamy wrzątkiem na kilka minut, odcedzamy i obieramy ze skórki. Obrane migdały wrzucamy do urządzenia Thermomix i mielimy 22 sekundy, obroty 7. Dodajemy cukier puder, wodę i olejek migdałowy. Mieszamy 35 sekund, obroty 4. Gotową masę przekładamy na folię spożywczą i formujemy z niej wałek.
Marcepan można też zrobić za pomocą blendera: zmielić na mąkę migdały i wymieszać z pozostałymi składnikami.

Komentarze