Ciasto mocno kawowe

Niewidzialne ciasto jabłkowe (Invisible apple cake)



Jabłka teoretycznie w tym cieście powinny być niewidoczne, ale nie dałam rady ich pokroić ręcznie w tak cienkie plasterki, więc u mnie niewidzialne ciasto jest trochę widzialne, ale nie ma to wpływu na jego smak i delikatną konsystencję. Chrupiące migdały i pachnące jabłka to jedno z najlepszych jesiennych smaków, jakie mogę wam polecić z zawiązanymi oczami.
Niewidzialne ciasto jabłkowe z dodatkiem orzechów lub migdałów i rodzynków robiła mama mojej koleżanki. Mam ten przepis w moim kajeciku zapisany pod nazwą keks jabłkowy. Nikt wtedy jeszcze nie nazywał tego ciasta niewidzialnym! Ku mojemu zaskoczeniu natrafiłam na przepis na nie na blogu Amerykanina mieszkającego w Tokio, który uważa to ciasto za prawdziwie japońskie! Mama mojej koleżanki mieszka w małym miasteczku pod Wrocławiem i zdecydowanie nie miała nic wspólnego z Dalekim Wschodem, nie interesowała się tamtejszymi kulinariami, a jedyny jej kontakt z Japonią w tamtym czasie ograniczał się do oglądania serialu "Shogun".
Poza tym  połączenia smakowe, które znajdziemy w tym cieście mają niewiele wspólnego z japońską kuchnią.
Przeglądałam kiedyś książkę "Japońskie słodycze" i częściej w słodyczach z Kraju Kwitnącej Wiśni znajdziemy fasolę, krewetki, glony, sos sojowy, herbatę. Popularne są ciasteczka ryżowe mochi, a nie niewidzialne ciasto. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by je upiec, bo jest bardzo smaczne.


Niewidzialne ciasto jabłkowe
ok 1/2 kg jabłek
sok z cytryny
3 jajka
50 gramów masła
80 gramów mąki
50 gramów cukru
70 ml mleka
1/2 łyżeczki cynamonu
migdały w płatkach do posypania
cukier puder
Jabłka obrać, oczyścić z gniazd nasiennych, pokroić na cienkie plasterki, włożyć do miski, skropić sokiem z cytryny, by nie zbrązowiały. Rozpuścić masło w rondelku. W dużej misce ubić jajka z cukrem, dodać mąkę i cynamon oraz partiami wlewać mleko. Wymieszać wszystko na gładką masę. Dodać przestudzone masło i wymieszać je dobrze z ciastem. Przełożyć do ciasta pokrojone plasterki jabłek, pokryć je delikatnie ciastem i przemieszać za pomocą silikonowej szpatułki. Keksówkę wyłożyć papierem do pieczenia, przełożyć do niej ciasto tak, by plasterki jabłek układały się poziomo. Posypać ciasto płatkami migdałowymi. Piec ok. godziny w piekarniku nagrzanym do 180 stopni Celsjusza. Po tym czasie ciasto wyjąć z blaszki, ostudzić i włożyć na przynajmniej 3 godziny do lodówki. Przed podaniem oprószyć cukrem pudrem. 

Komentarze

  1. na miniaturce wygląd jak terrina z kurkami :D aż mi ślinka pociekła. Ale takie ciacho z jabłkami... mrrr obłęd :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cha, cha! Na to bym nie wpadła. A terrina z kurkami rzeczywiście brzmi smacznie. Chyba zrobię, dzięki za inspirację.

      Usuń
  2. Wydaje mi się, że widoczność jabłek w tym wypadku wyszła na korzyść, ciasto wygląda pięknie. Ponieważ kocham wszelkiego rodzaju ciasta jabłkowe, to zapisuję na mojej liście "koniecznie do wypróbowania".

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz