Ciasto mocno kawowe

Konfitura z płatków róży



Róża jadalna (Rosa rugosa) właśnie kwitnie. Nie przegapcie tego i zróbcie koniecznie konfiturę z płatków róż. Zimą będzie niezastąpiona jako nadzienie do pączków, rogalików i ciast drożdżowych. Przygotowałam moją konfiturę w ekspresowym tempie w Thermomixie, ale zrobiona w tradycyjny sposób też będzie obłędna.

Tym sposobem ujawniłam, że w mojej kuchni zamieszkał Thermomix. Na razie się poznajemy. Jest miło, jeszcze nie zaliczyliśmy żadnej wpadki, a same zachwyty. Gotujemy, próbujemy i zajadamy.
Płatki róż zbierała zawsze moja babcia, część odkładała do koszyczków, z których dziewczynki sypały płatki na Boże Ciało, z pozostałej części robiła konfiturę. Pamiętam, że gdy ucierała płatki, różą pachniało w całym domu. Uwielbiam ten zapach, jest po prostu cudowny. Ten zapach mają olejki różane z Doliny Róż w Bułgarii. Domowa konfitura z płatków róż jest bardzo słodka, ale wyczuwa się w niej odrobinę goryczy. Jeśli nie lubisz goryczki musisz usunąć białe końców płatków róż. Najlepiej użyć do tego nożyczek. Będzie z tym trochę roboty, ale konfitura będzie słodsza. Mi nie chce się tego robić, ale ja lubię goryczkę w słodyczy.


Konfitura z płatków róży 
Przepis tradycyjny
Płatki róży
cukier
sok z jednej cytryny
Płatki zbieramy w słoneczny i suchy dzień. Ważymy je na wadze, dodajemy dwa razy tyle cukru (jeśli mamy 300 gramów płatków to dodajemy 600 gramów cukru), sok z cytryny. Ucieramy w makutrze ok 15 minut do czasu aż nie będzie grudek cukru. Przekładamy utarte płatki do rondla, mieszamy podgrzewając aż do zagotowania. Zajmie to ok. 20 minut. Przekładamy gorącą konfiturę do wyparzonych słoiczków, zakręcamy, stawiamy do góry denkiem aż do ostudzenia.

Przepis na Thermomix
Zważyć płatki, zasypać dwukrotnie większą ilością cukru, dodać sok z cytryny. Ucierać 10 sekund na obrotach 10. Zgarnąć kopystką ze ścianek naczynia, gotować 10 minut, temperatura 100 stopni, obroty 2. Przekładamy gorącą konfiturę do wyparzonych słoiczków, zakręcamy, stawiamy do góry denkiem aż do ostudzenia.


Komentarze

  1. zawsze robie taka konfiture ale nie gotuje .Jeszcze nigdy mi sie nie zepsula tzn.nie splesniala ,czy cos w tym rodzaju

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz