Ciasto mocno kawowe

Pizza bianca z ziemniakami


Dziwne to zestawienie - pizza bez sosu pomidorowego za to z ziemniakami, ale zupełnie dobrze smakuje. Pizza bianca to rzymski wynalazek i umiłowanie prostoty. Oliwa, gruba sól i rozmaryn wystarczą, by przyprawić tę pizzę. Ja zrobiłam wersję z ziemniakami. Podobno w Rzymie można dostać też pizzę z frytkami, ale jedzą ją tylko dzieci. Mimo wszystko frytki na pizzy to jednak profanacja.
Białą pizzę zrobić łatwo, ale ja chciałam troszkę inaczej i podmieniłam mąkę. Zamiast białej pszennej wykorzystałam razową. Wyszło smacznie i chrupiąco. A ziemniaki okazały się być świetnym dodatkiem do tego typu wypieku - prostego i rustykalnego.


Pizza bianca z ziemniakami
(na dwie pizze)
440 gramów mąki
25 gramów świeżych drożdży
ok. 1 szklanki ciepłej wody
łyżeczka soli
2 łyżki oliwy
3-4 ziemniaki
1 duża cebula
2 kulki mozzarelli
1/4 kostki fety
sól
rozmaryn
oliwa
W połowie szklanki wody rozpuszczam drożdże. Do miski wsypuję mąkę, dodaję oliwę, wodę z drożdżami  i sól. Wyrabiam ciasto, jeśli jest taka potrzeba dolewam wody. Przy mące razowej trzeba dodać trochę więcej wody. Wyrabiam elastyczne ciasto, formuję kulę i zostawiam na pół godziny do wyrośnięcia.
Kroję cebulę w piórka, ziemniaki (nie obieram ich ze skórki) kroję na cieniutkie, przezroczyste plasterki, jeśli macie szatkownicę do ogórków, możecie spróbować pokroić je na niej. Nagrzewam piekarnik do 220 stopni. Dzielę ciasto na pół i rozwałkowuję dwie pizze. Smaruję blachy oliwą, układam pizze, skrapiam je oliwą, a na nich układam plasterki ziemniaków, posypuję je cebulą i układam na wierzchu plasterki mozzarelli, na wszystko wkruszam fetę, lekko solę, przyprawiam rozmarynem.
Piekę aż ziemniaki będą miękkie, a brzeg pizzy przypieczony i chrupiący. Podajemy pizzę skropioną oliwą. Można posypać ją rukolą, jeśli ktoś lubi.


Komentarze