Ciasto mocno kawowe

Kurczak w czerwonym winie z polentą


Znudził mi się kurczak pieczony w całości, tak popularny u mnie w domu. Zachciało mi się potrawek, ale nie tych naszych polskich z warzywami jak dla chorego w szpitalu, albo dla malucha, który nie lubi ostrych smaków. Chciałam wyraźnego, winnego sosu i delikatnego mięsa, które przeszło tym aromatem. Przypomniałam sobie jesienny, włoski przepis z Piemontu.


Muszę w końcu kupić jakąś porządną książkę kucharską poświęconą kuchni włoskiej, bo przepisy stamtąd mam w rozsypce - albo na luźnych kartkach, zapisany w pośpiechu, pogiętych, albo na wydrukach nie wiadomo skąd. Mam też kilka przepisów zapisanych ręką znajomej Włoszki i malutką kuchnię włoską, która z Włochami nie ma nic wspólnego. To książeczka wydana w latach 80. ubiegłego wieku, w której autorka próbuje włoskie, niedostępne wówczas składniki zastąpić tym, co ewentualnie można dostać w polskich sklepach. Efekt jest żałosny - gouda zamiast mozzarelli, gouda zamiast parmezanu... A poza tym skoro nie ma kaparów, oliwek, ricotty, mascarpone, oliwy z oliwek, to wszystkie niedostępne składniki pomijamy i dodajemy oleju rzepakowego. Na szczęście te czasy minęły. A kuchnia włoska to nie tylko makaron i pizza, to także dobre przepisy na dania sezonowe. To także smaczne mięsa, tak jak ten jesienny kurczak z polentą - sycący, aromatyczny i łatwy w przygotowaniu.

Polenta

1 szklanka kaszy kukurydzianej
2 szklanki bulionu drobiowego
1 szklanka wody
sól
Na wrzący bulion rozcieńczony wodą (jeśli nie mamy bulionu dajemy 3 szklanki wody) wsypujemy kaszkę kukurydzianą. Mieszamy aż wchłonie cały płyn. Gotujemy 10-15 minut, pilnując, żeby nie przypaliła się. Foremkę (ja użyłam okrągłej) smarujemy cieniutko oliwą, wykładamy gorącą polentę, równamy jej powierzchnię za pomocą szpatułki lub łyżki zanurzonej w zimnej wodzie. Odstawiamy do stężenia. Zimną polentę dzielimy na porcje, podsmażamy je z obu stron na patelni.

Kurczak w czerwonym winie z cebulą i winogronami

4 podudzia kurczaka
7-8 pałek z kurczaka
2 czerwone cebule
ok. 200 gramów czerwonych winogron
300 ml czerwonego wytrawnego wina
300 ml bulionu drobiowego
2 łyżki czerwonego pesto
sól i pieprz
Na głębokiej patelni rozgrzewamy 3 łyżki oliwy z oliwek. Obsmażamy na niej części kurczaka aż się zezłocą. Zdejmujemy kurczaka z patelni. Obieramy i kroimy w ćwiartki czerwoną cebulę. Na patelnię dodajemy pesto i cebulę - dusimy przez chwilę aż zmięknie. Wlewamy bulion i wino, czekamy aż płyn zagotuje się. Dodajemy kurczaka, przyprawiamy solą i pieprzem, dusimy ok. 30 minut aż mięso będzie miękkie. Przed samym podaniem wrzucamy na patelnie przekrojone na pół winogrona.
Podajemy na podsmażonej, ciepłej polencie, polewając pysznym sosem.




Komentarze