Ciasto mocno kawowe

Sernik kawowy bardzo domowy


Najsmaczniejsza gmina w Polsce? Nie wiecie? Ja też nie wiedziałam dopóki nie natrafiłam na gminę Serniki koło Lublina. W logo mają sernik i hasło "Żyjemy ze smakiem". I zachwalają gminne uroki wierszykiem swojego mieszkańca - poety Kazimierza Włoska:

Nie dorówna żaden piernik,
Gdy na stole sernik z Sernik.
W samej nazwie smak podwójny
Więc smacznego. Popróbujmy!





Rymy to proste, niewyszukane, ale z serca i z żołądka płynące :).  I choć nazwa miasteczka z ciastem ma niewiele wspólnego, bo pochodzi od żerdników - służących, którzy wozili żerdzie do namiotów, w których szlachta i dwór królewski biwakowali podczas polowań, to pomysł na promocję gminy za pomocą sernika przedni. Może kiedyś Serniki dochowają się prawdziwego festiwalu serników? Na razie w gminie serniki od sześciu lat organizowany jest konkurs na najsmaczniejszy sernik, ale mogą w nim brać udział jedynie mieszkańcy. Do konkursu nie można zgłaszać serników na zimno. Najsmaczniejszy sernik wybierany jest podczas gminnych dożynek.

Sernik, pieczony, aromatyczny i lekko kremowy zjadłoby się niekoniecznie od święta. Zachciało mi się  w nim kawy - parzonej w tradycyjnej włoskiej kawiarce.


Sernik kawowy bardzo domowy
1 kg sera trzykrotnie mielonego (może być gotowy z pudełka)
1 szklanka cukru
3 łyżki kaszy manny
1 duża łyżka mąki ziemniaczanej
1 łyżeczka proszku do pieczenia (opcjonalnie)
2 łyżeczki ekstraktu waniliowego
3 jajka
45 mililitrów bardzo mocnej kawy
na spód: 140 gramów herbatników digestive, 70 gramów  masła 
Parzymy mocną kawę. Odlewamy 45 mililitrów i zostawiamy do przestygnięcia. Nagrzewamy piekarnik do 180 stopni. Kruszymy lub mielimy w młynku herbatniki. W rondelku topimy masło. Zmielone herbatniki mieszamy z masłem. Okrągłą blaszkę o średnicy 22 cm wykładamy papierem do pieczenia, smarujemy boki formy masłem, a dno wyklejamy masą herbatnikową.
Jajka wbijamy do miski i ucieramy z cukrem, dodajemy zimną kawę. W drugiej misie mieszamy ser z kaszą manną, mąką ziemniaczaną, ekstraktem waniliowym i ewentualnie z proszkiem do pieczenia. Do sera wlewamy jaka, delikatnie całość mieszamy i wykładamy na blaszkę. Pieczemy ok. godziny w nagrzanym do 180 stopni Celsjusza piekarniku. Jeśli nie lubimy rumianego sernika możemy przykryć go papierem. Kiedy zakończymy pieczenie wyłączamy piekarnik, uchylamy drzwiczki i zostawiamy sernik w środku na około godzinę-dwie. Gdy sernik przestygnie wstawiamy go na noc do lodówki. Dekorujemy ziarnkami kawy lub czekoladą. Ja wykorzystałam do dekoracji wiórki i gotowe ażurki czekoladowe.


Komentarze

Prześlij komentarz