Ciasto mocno kawowe

Szparagi: tarta szparagowo-szpinakowa z niebieskim serem





Będę samochwałą: szparagi, szpinak i niebieski ser są dla siebie stworzone - wyszła mi tak smaczna tarta, że po jej zjedzeniu czuję tak dojmujący smutek, że muszę zrobić następną. Okropnie z tą tartą kombinowałam, bo kiedy ostatnio robiłam coś podobnego spód wyszedł mi twardy i niesmaczny. Tym razem wymieszałam dwa rodzaje mąki i uzyskałam delikatny spód o smaku dobrego, pikantnego chleba. A nadzienie - poezja. Zdradzę wam sekret: by szparagi nie były łykowate pozwoliłam tym bialutkim, delikatniutkim pędom przez 2-3 godziny pić wodę z garnuszka.




Tarta szparagowo-szpinakowa z niebieskim serem

Nadzienie
1 pęczek białych szparagów (ok. 15 sztuk)
300 gramów świeżego szpinaku
2-3 ząbki czosnku
100 ml mleka
2 jajka
200 gramów niebieskiego sera typu Roquefort, Gorgonzola lub Stilton (jeśli dodacie Lazur też będzie dobrze)
sól i pieprz do smaku
masło do smażenia

Spód
250 gramów mąki (100 gramów zwykłej pszennej i 150 gramów razowej żytniej typ  2000)
125 gramów masła
1 jajko
sól, pieprz
płatki chili

Mąkę wysypujemy na stolnicę, siekamy z masłem, dodajemy jajko, sól, pieprz i 1 płaską łyżeczkę płatków chili. Zagniatamy ciasto, formujemy kulę, owijamy folią spożywczą i wkładamy ją do lodówki na ok. pół godziny.
Zabieramy się za szparagi: odcinamy zdrewniałe końce, obieramy delikatnie od czubka w dół, tak by ich nie połamać. Na patelni rozpuszczamy masło, wrzucamy szparagi, wyciskamy przez praskę czosnek. Podsmażamy przez kilka minut.
Myjemy szpinak, odcinamy łodyżki, wycinamy grubsze nerwy i siekamy drobno. Zdejmujemy z patelni szparagi. Wrzucamy szpinak, podsmażamy aż liście zmiękną.
Rozgrzewamy piekarnik do 200 stopni Celsjusza. Formę do tarty smarujemy masłem i wykładamy papierem do pieczenia. Wyjmujemy z lodówki ciasto, rozwałkowujemy je między dwiema warstwami folii spożywczej - będzie łatwiej przenieść ciasto do formy.
Wykładamy rozwałkowane ciasto do foremki, nakłuwamy widelcem w wielu miejscach i wkładamy na 15-20 minut do piekarnika, spód się podpiekł.
W naczyniu mieszamy mleko i jajka, doprawiamy solą i pieprzem.
Na gorący spód wykładamy szpinak, szparagi, zalewamy jajkami z mlekiem, posypujemy kruszonym w palcach niebieskim serem. Zapiekamy ok. 20-25 minut w gorącym piekarniku.
Można jeść tę tartę na gorąco, można też na zimno. W obu wersjach jest wyśmienita






Komentarze