Ciasto mocno kawowe

Makowiec na sposób estoński



Nie wiem, czy to jest rzeczywiście tradycyjne estońskie ciasto. Tak przynajmniej funkcjonuje na wielu blogach, ale nie na estońskich. Przejrzałam ich mnóstwo, ale pod nazwą kringle, kringiel itp znaleźć można wyłącznie zwykłe, duże precle. W każdym razie w oryginale ten wieniec piecze się z nadzieniem cynamonowym - jest pachnący i lekki i najlepiej zjadać go na ciepło.
Ponieważ to ciasto ma bardzo piękny wygląd postanowiłam dostosować go do naszych świąt. Oczywiście wersja z cynamonem jak najbardziej pasuje, ale ja spróbowałam zrobić je z nadzieniem makowym, takim, jakie przygotowuje się do zwykłych makowców. Zaplotłam i upiekłam - dużo mniej z tym zachodu niż ze struclami z makiem. Posiłkowałam się wieloma przepisami na ciasto drożdżowe


Makowiec Kringle Estoński

Ciasto
2 szklanki mąki pszennej
150 ml letniego mleka
15 gramów drożdży
50 gramów roztopionego masła
1 żółtko
1 łyżka cukru

Nadzienie makowe
(przepis z Kuchni Polskiej z dostosowaną do potrzeb objętością składników)
10 dag maku
1/2 l mleka
70 gramów masła
1/4 szklanki miodu
wanilia
50 gramów siekanych migdałów
70 gramów rodzynek
łyżeczka kandyzowanej skórki pomarańczowej
2 jajka
1/2 szklanki cukru

Mak umyć na sicie, włożyć do garnka, zalać gorącym mlekiem i gotować ok. 1/2 godziny. Osączyć i zmielić 3-4 razy maszynką do mielenia. Stopić masło, dodać miód, bakalie i mak. Smażyć przez ok. 15 minut. Ostudzić. Oddzielić żółtka od białek. Białka ubić i włożyć do lodówki. Żółtka utrzeć z cukrem. Utarte żółtka dodać do masy makowej, wymieszać, dodać ubite białka. Delikatnie wymieszać.

Ciasto: drożdże pokruszyć i wymieszać z ciepłym mlekiem i cukrem. Odstawić na chwilę. Dodać żółtko, stopione masło (ostudzone), mąkę i zagnieść ciasto. Odstawić do wyrośnięcia. Rozgrzać piekarnik do 200 stopni. Ciasto rozwałkować na grubość ok. 2 milimetrów, cieniutko. Nadzienie rozsmarować na całym cieście. Ciasto zwinąć w rulon, przeciąć go na połowę, odwrócić przecięte część nadzieniem do góry i upleść wieniec. Poniżej na zdjęciach widać jak to zrobić. Piec ok. 35-40 minut. To ciasto szybko brązowieje, więc trzeba je obserwować.









Komentarze

Prześlij komentarz