Ciasto mocno kawowe

W belgijskich klimatach


Cykorię w szynce, zapiekaną pod beszamelem podawano w mojej belgijskiej szkole w Louvain-la-Neuve w stołówce, w czasie przerwy obiadowej. Przyznam, że wówczas, w wieku nastu lat za tym belgijskim przysmakiem nie przepadałam. Nie lubiłam cykorii, a z całego dania zjadliwa była dla mnie szynka. Zestawienie beszamelu i parmezanu wyzwalało we mnie "tendencje eskapistyczne", że zacytuję pewnego krytyka filmowego :).
Do smaków się dojrzewa, docenia się je z biegiem czasu, a może z wiekiem traci się smak i wszystko lepiej smakuje? Nie wiem, jak z tym bywa, ale belgijska cykoria chodziła za mną już od jakiegoś czasu. Wyzwoliła we mnie mnóstwo wspomnień - nawet nie wiem, co dziś w życiu robią dzieciaki z mojej klasy, nie wiem co robi moja ulubiona nauczycielka...


Cykoria w szynce pod beszamelem
4 cykorie
sok z cytryny
4 plasterki szynki
sól, pieprz
gałka muszkatołowa
pół szklanki tartego parmezanu
2 łyżki masła
2 łyżki mąki
szklanka mleka
Cykorie obieram z uszkodzonych liści, ucinam twarde końcówki, gotuję w wodzie z cytryną aż zmiękną. Odciskam z wody, zawijam w plastry szynki. Układam w natłuszczonym naczyniu do pieczenia.
Przygotowuję beszamel: rozpuszczam masło, dodaję mąkę, mieszam wszystko z mlekiem, dodaję sól, pieprz i gałkę. Zalewam beszamelem cykorie, posypuję całość tartym parmezanem i zapiekam w piekarniku nagrzanym do 200 stopni Celsjusza przez ok. pół godziny.

Komentarze

  1. i pomyśleć, że kiedyś nie wiedziałam co mam zrobić z cykorią. Zapisze przepis przyda się

    OdpowiedzUsuń
  2. Zdjecie przepiekne, niemal czuje ten zapach :) A cykorii jeszcze nigdy nie jadlam. Jesli zdecyduje sie sprobowac, to juz wiem, w jakiej wersji.

    OdpowiedzUsuń
  3. przyznam się , że nigdy nie jadłam cykorii. jakoś nie było ją po co kupić. w takiej wersji wygląda ona bardzo interesująco;)

    OdpowiedzUsuń
  4. A to ciekawostka. Ciekawi mnie jak to smakuje, bo pewnie jest pyszne, a nigdy nie próbowałam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Cykoria w tym wydaniu ma bardzo delikatny kremowo-cytrynowo-orzechowy smak. Polecam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Pomysłowe i apetyczne wykorzystanie cykorii. Przepis zabieram ze sobą :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Pieknie zapieczona i bardzo smakowicie wyglada.
    Cykorie podawalam w papkach mojemu maluchowi i jadl (!!!) - teraz juz nie chce i na stolowke tez nie chce chodzic ;((

    OdpowiedzUsuń
  8. O, jaki fajny pomysł. Ciekawa jestem jak smakuje taka cykoria zapiekana.
    Pozdrowienia:)

    OdpowiedzUsuń
  9. mysle, ze takie danie jest smaczne:)

    OdpowiedzUsuń
  10. intrygujący przepis. jestem pewna, że jest wart spróbowania :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz