31 lipca 2010

Upały wracają. Szopska na ochłodę


I znowu nie ma czym oddychać. Gorąco, ale nie piszę tego z wyrzutem, bo bardzo lubię upalne lato. Od chyba dwóch lat o tej porze roku jemy bardzo często sałatkę szopską. Bułgarski przepis, polskie wykonanie, ale kolega, który dzieciństwo spędził w Bułgarii pochwalił. Biało-zielono-czerwona, jak flaga Bułgarii, bałkańska do każdego wiórka fety. Żałuję, że nie mam już w domu bułgarskiej ceramiki - pięknie malowanych glinianych miseczek i talerzy. Kiedyś miałam - ktoś z rodziny, w czasach, gdy jeździło się na pracownicze wczasy do Bułgarii, przywiózł cały komplet. Niestety talerze wyszczerbiły się, miseczki potłukły, został gdzieś mały wazonik, ale nawet nie wiem gdzie. Ta pełna słońca i wesoła ceramika przydałaby mi się na stole, no i bułgarski wynalazek - stołowy opiekacz do papryki. Wtedy nie trzeba by było parzyć sobie palców opalając papryki nad ogniem... A szopską robię na oko, więc podaną tu liczbę składników należy potraktować umownie.

Sałata szopska
Składniki:
4-5 pomidorów
2 długie ogórki (najlepsze są wężowe)
2 papryki czerwone
duża cebula
feta bałkańska (można dostać w niektórych delikatesach, a nawet paczkowaną w supermarketach, zwykle ścieram dużą kostkę. Nie kupuję fety Mlekowity, bo to jakaś pomyłka)
oliwa - 4 łyżki
ocet winny - 1,5 łyżki
sól (używam morskiej)
pieprz do smaku

Pomidory, obrane ogórki kroimy na duże kawałki, paprykę kroimy w paski, a cebulę w kostkę. Wrzucamy do miski, przyprawiamy oliwą, octem, solą i pieprzem. Mieszamy. Ser feta ścieramy na tarce na małych oczkach. Posypujemy sałatkę.

Co dom to obyczaj. W książce kucharskiej pani Iliany Genew-Puhalewej do szopskiej dodaje się jeszcze piękne, wielkie, czarne oliwki. Autorka mojej ulubionej "Bułgarii na talerzu", Beata Lipov nie dodaje do tej sałatki pieprzu, za to posypuje ją natką pietruszki.


3 komentarze:

  1. a u mnie chłodno.
    fety z Mlekowity nigdy nie kupowałam- i wedle rady będę się wystrzegać;)

    OdpowiedzUsuń
  2. sałatka pyszna
    a tymi glinianymi naczyniami mnie zaciekawiłaś, szkoda, że ich nie zobaczę

    OdpowiedzUsuń
  3. Znalazłam linka do strony, gdzie mniej więcej (zdjęcia takie sobie)można zobaczyć co to za ceramika
    http://www.balkanfunk.pl/straganiki-hurtownia-ceramiki/

    OdpowiedzUsuń

Drukuj przepis

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...