Ciasto mocno kawowe

Upały wracają. Szopska na ochłodę


I znowu nie ma czym oddychać. Gorąco, ale nie piszę tego z wyrzutem, bo bardzo lubię upalne lato. Od chyba dwóch lat o tej porze roku jemy bardzo często sałatkę szopską. Bułgarski przepis, polskie wykonanie, ale kolega, który dzieciństwo spędził w Bułgarii pochwalił. Biało-zielono-czerwona, jak flaga Bułgarii, bałkańska do każdego wiórka fety. Żałuję, że nie mam już w domu bułgarskiej ceramiki - pięknie malowanych glinianych miseczek i talerzy. Kiedyś miałam - ktoś z rodziny, w czasach, gdy jeździło się na pracownicze wczasy do Bułgarii, przywiózł cały komplet. Niestety talerze wyszczerbiły się, miseczki potłukły, został gdzieś mały wazonik, ale nawet nie wiem gdzie. Ta pełna słońca i wesoła ceramika przydałaby mi się na stole, no i bułgarski wynalazek - stołowy opiekacz do papryki. Wtedy nie trzeba by było parzyć sobie palców opalając papryki nad ogniem... A szopską robię na oko, więc podaną tu liczbę składników należy potraktować umownie.

Sałata szopska
Składniki:
4-5 pomidorów
2 długie ogórki (najlepsze są wężowe)
2 papryki czerwone
duża cebula
feta bałkańska (można dostać w niektórych delikatesach, a nawet paczkowaną w supermarketach, zwykle ścieram dużą kostkę. Nie kupuję fety Mlekowity, bo to jakaś pomyłka)
oliwa - 4 łyżki
ocet winny - 1,5 łyżki
sól (używam morskiej)
pieprz do smaku

Pomidory, obrane ogórki kroimy na duże kawałki, paprykę kroimy w paski, a cebulę w kostkę. Wrzucamy do miski, przyprawiamy oliwą, octem, solą i pieprzem. Mieszamy. Ser feta ścieramy na tarce na małych oczkach. Posypujemy sałatkę.

Co dom to obyczaj. W książce kucharskiej pani Iliany Genew-Puhalewej do szopskiej dodaje się jeszcze piękne, wielkie, czarne oliwki. Autorka mojej ulubionej "Bułgarii na talerzu", Beata Lipov nie dodaje do tej sałatki pieprzu, za to posypuje ją natką pietruszki.


Komentarze

  1. a u mnie chłodno.
    fety z Mlekowity nigdy nie kupowałam- i wedle rady będę się wystrzegać;)

    OdpowiedzUsuń
  2. sałatka pyszna
    a tymi glinianymi naczyniami mnie zaciekawiłaś, szkoda, że ich nie zobaczę

    OdpowiedzUsuń
  3. Znalazłam linka do strony, gdzie mniej więcej (zdjęcia takie sobie)można zobaczyć co to za ceramika
    http://www.balkanfunk.pl/straganiki-hurtownia-ceramiki/

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz